• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Medlemslån

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Vad hade du för betyg? Jae medlem i facket och kan låna medlemslån från Swedbank men jag fick avslag når jag sökte. Har uc 26%. Jag sökte via nätet

Jag hade 0,2. Men nu tittar ju inte Swedbank på det, som sagt. Det bör väl ha framgått av din kopia också?

Däremot så finns det annat som de tittar på, som taxeringsuppgifter, belåning, anmärkningar, civilstånd, hur länge man har bott på samma adress, om man har barn och lite sånt.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Grym tråd. Kollade upp lite. Sveriges Ingenjörer har bara SEB och Sämst(wed)bank. Gick in på Nordea och kollade vad som krävs för att bli Förmånskund, 300k i sparande (jo tjena) men inklusive pension (ohoj!) så tänkte ringa dem och se om jag kan flytta något av mitt pensionskapital till dem. Har utspritt på en massa ställen efter flera olika anställningar..
Pratat med Nordea och fått en bokad rådgivning om att flytta pensionskapital så jag uppfyller 300k kravet för att bli Förmånskund. Uppdaterar här hur det går om några veckor. Syftet för mig är att kvalificera mig för bästa dealen jag kan få på ränta sen i okt/nov när mina ff går ut. Hoppas kunna samla ihop 300-400k av mina sista dåliga lån på runt 10% i ett lån hos nordea till typ halva den räntan
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Pratat med Nordea och fått en bokad rådgivning om att flytta pensionskapital så jag uppfyller 300k kravet för att bli Förmånskund. Uppdaterar här hur det går om några veckor. Syftet för mig är att kvalificera mig för bästa dealen jag kan få på ränta sen i okt/nov när mina ff går ut. Hoppas kunna samla ihop 300-400k av mina sista dåliga lån på runt 10% i ett lån hos nordea till typ halva den räntan
Och till ett lån med rak amortering :). Håller alla tummar och tår.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Pratat med Nordea och fått en bokad rådgivning om att flytta pensionskapital så jag uppfyller 300k kravet för att bli Förmånskund. Uppdaterar här hur det går om några veckor. Syftet för mig är att kvalificera mig för bästa dealen jag kan få på ränta sen i okt/nov när mina ff går ut. Hoppas kunna samla ihop 300-400k av mina sista dåliga lån på runt 10% i ett lån hos nordea till typ halva den räntan
Uppdatering som utlovat! Efter en analys av mina olika pensions… grejer. Så visade det sig att jag hade mer än 300k i flyttbara tillgångar. Så har flyttat de placeringarna till Nordea och blivit Förmånskund :) Uppdaterar i höst hur det gick med att samla skräplånen där och till vilken ränta.
 

TTA

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
24 Augusti 2021
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
73
Poäng
207
Uppdatering som utlovat! Efter en analys av mina olika pensions… grejer. Så visade det sig att jag hade mer än 300k i flyttbara tillgångar. Så har flyttat de placeringarna till Nordea och blivit Förmånskund :) Uppdaterar i höst hur det gick med att samla skräplånen där och till vilken ränta.
Härligt att höra!
Får man ställa en nyfiken och möjligtvis kanske en liten dum fråga :
Vad innebär att flytta din pensionskapital? Är det allmäna pensionen eller tjänstepensionen? eller möjligtvis båda två?
Får man fråga vilken summa du hade där?
jag har totalt 1 000 000 så ville veta en riktlinje


Tack på förhand och grattis till allt !
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 624
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Vad har ni för erfarenhet av medlemslån? Jag tillhör Vision men har aldrig tagit något medlemslån i något av mina tidigare fackförbund. Det ser trots allt lockande ut med 4,90% ränta. Får alla den räntan (Vision i det här fallet men det kanske är något liknande även för andra fack?) Spelar kreditbetyget roll eller handlar det om grundläggande krav som inga betalningsanmärkningar, en viss inkomst osv? Det låter lite ”för enkelt” att man skulle slippa en del av de sedvanliga kraven!
Medlemslån är nog ett av dom förmånligaste lån man kan ta.
 

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Ifall någon undrar så kollar inte Swedbank på UC-betyg när man söker medlemslån. Jag tog ett på 200 000 häromdagen, och det står inget om betyg på UC-kopian.
Vad menar ni att de inte kollar UC betyg? Vad kollar de då? Är det fler som inte kollar uc betyg?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Härligt att höra!
Får man ställa en nyfiken och möjligtvis kanske en liten dum fråga :
Vad innebär att flytta din pensionskapital? Är det allmäna pensionen eller tjänstepensionen? eller möjligtvis båda två?
Får man fråga vilken summa du hade där?
jag har totalt 1 000 000 så ville veta en riktlinje


Tack på förhand och grattis till allt !
Nej nej inte dum. Är ju en djungel det där. Tjänstepensionen är det och jag har typ ett tiotal olika från olika anställningar som ligger placerade på SPP, Skandia, LF osv. Så har man valt några fonder nån gång i tiden och så har de tickat upp i värde. Det som sker är att jag ”säljer” fonderna och flyttar pengarna till Nordea och placerar i fonder hos dem. Tror jag beskrivit det rätt så men asså är inte helt 100 men detta är kontentan iaf :)

Jag har nog också runt en miljon men allt var inte flyttbart (fråga mig inte varför) men iaf mer än 300k som är gränsen för Förmånskund :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Vad menar ni att de inte kollar UC betyg? Vad kollar de då? Är det fler som inte kollar uc betyg?

Dom kan ju välja att skita i scoring från uc och gå på sina egna scoringkort. Dom kör väl annars på andra hårda tal
Inte fler än 0 anmärkningar av ngt slag, inte heller skuldsaldo/historik
Inte fler än x krediter
Inte fler än x förfrågningar
Inte mer än x kr lån
Inte mer än x kreditinstitut

Och sen att uppgifterna dom ser om krediter, schablonbeloppmässigt, får kalkylen att gå ihop.
Och uppfyller man, så beviljar man lån och räntan är förutbestämd
Om uc beräknar risk till 1.0 eller 10.0 spelar ingen roll
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp